2014. július 23., szerda

Fiume buszairól röviden

A múlt héten kerítettem sort egy 6 napos nyaralásra a családommal. Természetesen nem a buszfotózás volt az elsődleges időtöltésem, így nem is született sok kép, de egy kisebb posztot azért összehozok belőle.
A boldog békeidőkben is a magyarok legkedveltebb üdülőhelye Abbázia és környéke volt, ami az I. világháborúig a Velencei köztársasághoz (és így több évtizedig egyben Ausztriához) tartozott. A 20. század viharai nem kerülték el a környéket sem, végül a 90-es évekre nyerte el újra szabadságát ez a terület, immár Horvátország részeként. Ma is egy virágzó üdülőterület, és mint tapasztaltam, ma is magyar a legtöbb turista a környéken. Abbázia (olaszból átvett név, horvátul a mai neve Opatija) ma Fiume része. Fiume sorsa még érdekesebben alakult, volt olasz, később osztrák, majd magyar fennhatóság alatt is, ezután volt önálló ország, később a délszláv bábállam része is volt, ma pedig Horvátország egyik legnagyobb városa, Rijeka néven. Egyébként a horvát név ugyanazt jelenti, mint az olasz megnevezés, folyó. A város magyar neve az olasz név átvétele.
A hosszú bevezető idevágó lényege annyi lenne, hogy Abbázia tömegközlekedését is a fiumei Autotrolej Rijeka látja el.
Ezúttal, rendhagyó módon nem időrendben nézzük végig a képeket, és galéria sem lesz, hanem típusok szerint adok egy kis ízelítőt Fiume buszparkjából, az összes idevágó képemmel. Lássuk hát!
Kezdjük a legmeghatározóbb típussal, a MAN-nal. Elég színes e típus felhozatala a városban. A legrégebbi SU220-asokból már egy sem üzemel, azonban ezek csuklós változatából, a jóval elterjedtebb SG220-asból még ma is vannak üzemelő példányok. Ezek a buszok mind a szlovén Automontazsa gyárban készültek, 1981 és 1990 között. Összesen 42 SG220-asa volt az Autotrolejnek, mára mindösszesen 3 maradt meg, 2 '89-es és egy 1990-es darab. Szerencsémre mind a hárommal sikerült találkoznom:
RI 715-TR, az 565-ös háziszámmal a legidősebb SG220-as, 1989-ből, az Ulica Fumara-n
Jól látszik, hogy ezek már a selejtsort alkotják, a másik kettőt szurkoló szállítás közben sikerült elkapnom, ami ugye nem a leghálásabb feladat egy busz számára; Horvátországban sem...
RI 870-AH, 566-os azonosítóval, ő a másik 1989-es példány. A kép a HNK Rijeka-Fradi meccs után készült a Kantrida stadionnál, ahol a hazai ultrákat várja a busz.
Szintén a Fradi meccs után fotóztam a harmadikat is, nem lett túl jó kép, de a nagy forgalomban örültem, hogy sikerült meglőni. Egyébként a meccs nem volt valami jó, de a hangulat miatt megérte kimenni, ha már éppen ott nyaraltam. A buszok meg még feltették a pontot az "I"-re. :)
RI 248-IO, az egyetlen megmaradt 1990-es darab.
Szintén az Automontazsa gyár terméke a MAN SU240. Ebből 13 darab volt a Fiumében, amiből 12 máig üzemel is. Sajnos csak egy darabot sikerült fotóznom ezek közül.
Ez sem lett valami jó kép, bár a háttér mindent visz, de a nap nem a legjobb szögben sütött. A kép egyébként a Kantrida uszodánál készült. A busz pedig az egyik a 6 1995-ös gyártású SU240-es közül.
Szintén Ljubljanában, szintén 1994-1995-ben készült a 10 darab SG240-es, az SU220-as csuklós változata. Ebből a típusból 5 darabot is sikerült lefotóznom, melyhez nagyban hozzájárult az, hogy a 32-es vonalon (Lovran-Opatija-Rijeka) több is megfordul. Sajnos mikor utaztam a vonalon, ezek helyett nyüwes Citaro meg Conecto jutott, amikben semmi érdekes nem volt...
A 3 darab 1994-es SG240-es közül egy lett meg:
RI 583-UM érkezik Abbázia központjába. Ennél legalább a háziszám és a rendszám passzol egymáshoz. :)
A 7 1995-ös busz közül egy már selejt, a maradék 6-ból pedig 4 meglett. Jó, mondjuk mikor volt egy kis időm buszt fotózni, nyilván ezeket a régebbi darabokat igyekeztem kiszedni...
Egy majdnem jól sikerült svenkelés a RI 482EL-ről, a fiumei vasútállomás mellett. Amit egyébként Pfaff Ferenc tervezett, ennek tiszteletére egy dombormű és egy kétnyelvű emléktábla is található a vasútállomáson.

Az 594-es a RI 835-EL rendszámot viselte, ám valamiért átrendszámozták.
Így már a RI 768-UH rendszám az övé. Itt éppen az Ulica Fiumara-ra érkezik, háttérben a kikötő egy része látható.
Persze a RI 836-EL véletlenül sem az 595-ös, kicsit össze-vissza sikerült itt (is) az azonosító osztás, aszerint haladva a RI 837-EL jön, ami nem lett meg, az 596-os pedig a RI 839-EL, a RI 836-EL pedig az 597-es...
Mind a ketten részt vettek a szurkolók elszállításában, a másik meglett nappal is.
Ez se lett olyan jó kép, rögtön az első nap lőttem Abbáziában, sajnos többet nem láttam a 32-esen.
Vannak eredeti német csuklósok is, az SG322 és az SG332 típusok ilyenek. Mindkettőből 5-5 darab készült, előbbiek 1996-ban, utóbbiak 1997-ben jöttek le a gyártósorról. Két '96-os és egy '97-es példány már selejt. Sajnos mindössze egyet sikerült lőnöm, egy SG332-est:
RI 203-UE, Volosko
MAN EL202-ből 7 darab készült Szlovéniában 1995-ben, ezekből 3 már selejt, a másik 4 közül sajnos nem találkoztam egyikkel sem. MAN EL262-ből kétféle is van, 10 darab szlovén gyártmány, 5 pedig német, utóbbiak az EL262 Eurobus nevet viselik. 1-1 lett meg ezek közül. A szlovénok közül 5 1997-es, abból az eresztésből 1 már selejt, a maradék 10 EL262-es 1998-as, ezek közül is egy selejt van, egy német darab.
Az egyetlen Automontazsa-s, amit fotóztam, a RI 453-LN. Ezeknek perverzebb homlokfala van. Ez is 1998-as.
RI 647-UR, a német gyártmány. Erről két napos-ajtós képem is lett, ez Abbázia központja előtt nem sokkal készült, a másik pedig nem régiben szerepelt a facebookon. Akik lemaradtak volna.
Törökországban készült az Autotrolej 15 db SL222-ese. A Magyarországon is jól ismert típusból mindösszesen hármat sikerült lefotóznom. Mind a 15 1998-as évjáratú, 2 már selejt közülük. Az azonosítók kiosztása itt is érdekesen alakult, mindenesetre a 634-es jutott a RI 513-GH-ra, amiről egy jó kis del-t készítettem Abbázia központjában:
RI 513-GH
A 636-osról már jobb kép született:
RI 208-OG érkezik Volosko felől.
Egyet pedig Fiumében is lőttem:
RI 473-GH (639) a selejtsor című képen. :D
Szintén Törökországban, 2005-ben (7) és 2007-ben (14) készült a 21 db MAN SL283, másnéven Lion's Classic. Ezek közül csak két 2007-es példány lett meg:
RI 562-SL, a már jól ismert Ulica Fiumara-ban
RI 655-RI ugyanott
Egy darab, városnézésre használ MAN NL313FDD busza is van a fiumeieknek, ezt is Abbáziában sikerült lencsevégre kapnom.
RI 653-OM, Spanyolországban készült
Rendelkezik még 16 darab MAN Lion's Regioval is a cég, azok közül sajnos egyet sem fotóztam, így át is térnék a Mercedesekre.
21 db Conecto közlekedik Fiumében és környékén, 15-6 az arány a szólók javára. Mind 2005-ös évjárat. Szólót egyet sem fotóztam, csuklósból kettőt sikerült.
Az egyik a 667-es, ami azonosító szerint az első csuklós Conecto. Amúgy ezzel utaztam is, semmi extrát nem tudok róla elmondani.
RI 413-UI a fiumei pályaudvar közelében
RI 875-MB Abbáziában, törzskocsi a vonalon. Ő egyébként a 668-as.
Hasonló mennyiségű, 22 db Citaro-ja is volt az Autotrolejnak. Mind a 22 csuklós, 12 2007-es Citaro, és 10 db új pofás C1-es Citaro, 2009-ből. Azért csak volt 22, mert az utóbbi típusból 4-et vissza kellett hívnia a gyárnak, súlyos motorhiba miatt. Így most 6 facelift-es és 12 régebbi Citaro van, egyet-egyet sikerült fotóznom ezek közül.

RI 240-OU
RI 415-RG, ezzel volt "szerencsém" utazni is.
Ezeken kívül még Mercedes kisbuszai is vannak a cégnek, azokat nem fotóztam, ahogy más (Renault, Iveco) kisbuszokat, így Kapenakat sem. Azonban a 11 db Irisbus Citelis közül kettőről is sikerült készítenem képet. Ezek CNG-s buszok, Csehországban készültek. Amúgy 4 db Irisbus Arway is van a cégnél, amikkel szintén nem sikerült találkoznom.
RI 166-UT a pályaudvarnál.
RI 571-UB Voloskonál, Abbázia egy külső részén
Ennyi helyijáratot sikerült fotóznom, nem egy nagy összefoglaló ez így, de talán ad egy kis áttekintést a fiumei viszonyokról. Ezzel talán tudtam egy kis újat mutatni. A poszt végére még ráadásképpen jöjjön három kép, szintén Abbáziából!
A Zágráb-Rovinj járat halad el ezzel a Setrával. Nem rossz. :)
Másnap a közelben játszott a Fradi (a meccsen kinn voltam), ezzel meg szerintem nem szurkolók jöttek, hanem a csapat, de ki tudja...
Végül pedig a délelőtti Zágráb-Rovinj járat, a zágrábi Croatiabus Neoplanjával.
Ennyi lenne tehát a poszt, galéria nélkül, hiszen az összes képet feltettem ide, amit akartam. Remélem, érdekes volt. :) A nyár első felében talán kicsit kevés poszt érkezett tőlünk, de most fog csak beindulni az ipar, Renccámvadász részéről először Bulgária lesz terítéken, én pedig ismét Borsoddal jövök, de most Szabolcs Volán is lesz az adott posztban, illetve a BKK-val kapcsolatban is lesz valami. Addig is köszönöm a figyelmet, további kellemes nyarat mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése