2016. január 14., csütörtök

Búcsú a 86-os busztól


2016. január 15-én (holnap) közlekedik utoljára 86-os jelzéssel Óbuda és Kelenföld (Újbuda) között autóbusz. A blog alapvetően nem szokott az ilyen eseményekkel különösebben foglalkozni, a facebook oldalunk még csak-csak, itt ez nem jellemző. Kivételt teszek, mert számomra ez egy kultikus vonal volt. Laktam mindkét végállomásánál, és bár pontosan nem tudom, de szinte biztos, hogy ezzel a járattal utaztam eddig a legtöbbet. A poszt stílusa is eltér a megszokottól, nézzétek ezt el!
Következzen egy kis történeti áttekintés és vélemény a végén a változásokról, képekkel fűszerezve!
Klasszik Bogdáni út, itt éppen 2009-ben.
FKU-901 a Kiscelli utcánál, szintén teljesen megszokott kép.
Lényegében 50 évet élt a viszonylat ezzel a jelzéssel, 1966-ban indult be a 86-os a Miklós utca és  Kosztolányi Dezső tér között. Ugyan mindkét végállomás változott az évek során, de a vonal szinte ugyanaz maradt. 1982-től Óbudán a Bogdáni út lett a végállomás, 2007-től a Kosztolányi Dezső tér helyett pedig Újbuda, Függetlenségi park. Mindkét változás csak pár száz méter és 2 megálló. 1995-ben szűnt meg a piros 86-os, a gyorsjárat ugyanis alig volt gyorsabb az alapjáratnál a forgalom miatt, viszont sokkal kevesebb helyen állt meg.

Flórián tér, furcsa lesz 86-os nélkül.
Nem a legjobb kép, de ilyen is volt. Ezüstnyíl 280-as, 2006-ból.
Ami a járműveket illeti: Ikarus 180-assal indult a vonal, később 280-asok váltották őket, amik szinte végig meghatározóak maradtak. 2004 őszén hétvégente, majd 2005 tavaszától mindennap megjelentek a vonalon a Volvo 7700-asok, sőt, egy időben csak azok szolgálták ki a 86-ost. (2005 után jellemzően az FKU-901-916 közötti kicsik szolgálták a vonalat, később ez már változott, de több busz végig meghatározó maradt ezek közül a 86-oson.) A vonal utolsó 10 évét ez a típus határozta meg, igaz, átszerelős számok, mérések, pótlások alkalmával szinte végig volt jelent volt 1-2 Ikarus is. 2010 után a 435-ösök is megjelentek, illetve alkalmanként a 280-asok is, gyakrabban, mint az előző években.

Évtizedekig ez, a ráncajtós 280-as volt a legmeghatározóbb itt is, a 2000-es évek második felében már egyedi esetnek számított a 17-23 feltűnése egy utasszám-mérés alkalmából. Lassan már persze ez is egy régi képnek számít...
2010 után a 435-ösök is megjelentek a vonalon. Alkalmanként előfordult korábban is, egy ideig pedig mindennapos volt 4-5 kelenföldi 435-ös is a 86-oson.
A megszűnéssel kapcsolatban azt tudom mondani, hogy a 86-os szám eltűnését nagyon sajnálom, és nem értem, hogy miért 109-es jelzéssel fog közlekedni a rövidített járat a Batthyány tér és a Bogdáni út között, nyugodtan lehetne 86-os. A 109-es kicsit még megtévesztő is, ha minden áron a 9-esből akarják levezetni, akkor inkább 9A, de a 86 lenne az igazi...
Viszont az, hogy onnan délre nem lesz szükség a buszra, az szerintem nem vitás. Ugyanis elkészült végre a budai fonódó villamos projekt, aminek köszönhetően Óbudára Dél-Budára villamossal lehet eljutni január 16-ától. Esténként és hétvégente még egész gyors volt a 86-os, de munkanapokon, főleg csúcsidőben biztosan gyorsabb a villamos, tehát én megértem, hogy a Batthyány tértől dél felé nem lesz buszközlekedés. (Mármint márciustól, addig ugye a Clark Ádám téren ketté lesz vágva a rakparti villamos, ezért lesz még busz a Gellért térig.)

Utasszám-méréskor nem csak 280-asok, de tavaly a Volánbusz 7900-asai, és...
... a VT Citaroi is feltűntek a 86-os vonalon.
Ahogy az elején jeleztem, a vonal mindkét végén laktam, így tudom, hogy a Flórián környékén lakók egy részének, akik onnan Dél-Budára utaznak, ez plusz átszállást jelent. És pont este és hétvégén, amikor egyébként nem is lenne lassabb a busz, félő, hogy a hangolás sem lesz az igazi, így majd várakozni is kell, tehát érthető, hogy nem örül mindenki felhőtlenül a villamosnak a busz helyett.

A déli szakaszról jóval kevesebb képem van, itt egy tavalyi, egy "felújított" első szériás 7700-assal
 A fenti képen látható megálló, illetve a Budafoki út ezen rövid szakasza (Gellért tér-Október huszonharmadika utca közötti rész) is kimarad a jóból, a fonódó nem erre megy, 86-os meg nem lesz, marad az "interkontinentális" 133-as és 233-as busz és még egy átszállás. Mondjuk én is pont ezt a megállót használtam egész sokat az északi részen kívül, de én úgy vagyok vele, hogy legyaloglom a 17-estől (Újbuda-központ) azt a pár száz métert. Érthető viszont, hogy van, aki emiatt jár rosszul az alapvetően kedvező változásokkal.

A Szent Gellért tér. Márciusig a 86-ost északon pótló 109-es idáig fog járni, amíg a Lánchíd alatti alagút el nem készül.
280-as a Flórián téren, a kedvenc fotóhelyem a 86-oson. :)
Viszont a Tímár utcától befelé, A Szent Gellért térig végig jobb lesz a villamos a busznál, onnan kifelé is főleg a Duna és a 86-os vonala között lakók számára nagy érvágás ez.
A Szőlő utca vonalától már a villamos sem lesz messze, vélhetően lesz utasvonzó hatása a környékről is. A Bogdáni út környékén sem örülnek annyira, nyilván, de ott is kb. a III. Kerület pályától már a villamos is közel van. Persze könnyen beszélek, én azóta már Óbuda más részén élek, ide a villamos van közelebb, én nagyon jól járok a fonódóval. Ráadásul az is biztos, hogy az utazási szokások nem fognak egyik napról a másikra megváltozni, az első napokban, hetekben még többen fogják hiányolni a 86-ost, mint majd később.
A végsőkig használtam 86-ost egyébként, utoljára tegnap; az FJX-218-al búcsúztattam el a vonalat. Fotó ekkor már nem készült, de a múlt héten igen!
86-os együttállás a Bogdánin

Jó régen itt van már ez a kijelző...
 Ennyi volt hát a 86-os búcsúztatása részemről, szombaton elsők között fogom kipróbálni a várva várt fonódó villamosokat, amiknek nagyon örülök, és amik nagyon sokat javítanak Óbuda közlekedésén. Viszont a 86-os hiányozni fog, nehéz lesz megszokni, hogy nincs ilyen járat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése