Tömegközlekedési szemmel, persze, folytatván a címet. Sőt, még mindig a címet elemezve, valóban csak egy kis ízelítőt próbálok adni a horvát főváros közlekedéséből, mindössze néhány órát töltöttem ott, ám annak zömét a buszpályaudvaron és környékén, persze megnéztem a város fő nevezetességeit is, de ez a város méretéből adódóan nem tartott olyan sokáig. :)
Szerdán reggel 6-kor az Orangeways Budapest-Zágráb-Ljubljana járatával indultam útnak, az úticélom pedig Rovinj volt, ahol szüleimhez csatlakoztam a nyaralás utolsó napjaihoz. Hamar megállapítottam, hogy elég rosszul jártam azzal, hogy a szerdai járatot nem a VB, hanem az OW viszi, így sikerült egy olyan busszal utaznom nemzetközi járaton, ami nem rég még Sárbogárdon vonatpótlózott.
|
LWS-119, beázik, nem állíthatóak az ülései, de "legalább" Alain Delon is ott van az oldalán... |
Legalább menni tudott ez is, 11-re Zágrábba is értünk. Először bejártam a tárolót, a buszok nagy része lőhetetlenül állt ott, ám jó vegyes volt a felhozatal:
|
Ez a tároló kb. 2/3-ada, háttérben a buszpályaudvar épülete látható |
|
Az AP Varazdin (Varasdi Volán tulajdonképpen) Setra S317-ese a Csáktornya-Zágráb járaton |
Ezután kicsit körülnéztem a környéken, és ott főleg villamosokat fotóztam, ezúttal ők is szerepet kapnak. Elsősorban a viszonylag modern TMK2200-as típusú villamosokkal találkoztam, ezek annyiban érdekes járművek, hogy a forgóvázuk ugyan német, de nagyrészt horvát gyártású, tehát hazai villamosok, a CroTram konzorcium termékei.
|
A 2261-es, háttérben a buszállomás épületével |
Nem sokkal messzebb megszületett a következő buszos képem is, nem is akármiről, a Cazmatrans egyik TAM típusú kocsijáról:
|
BJ-173-AF, TAM 331 A 119 VT, nem rossz, na! :D |
Itt állnék meg néhány szóra a horvát közlekedési társaságokról szólni. Annyiban hasonlóan működik az ország buszos közlekedése a miénkhez, hogy itt is sok cég, főleg regionális alapokon szerveződve végzi a személyszállítást. Ám szó sincs olyan egységről, mint itthon a Volánoknál, egységes díjszabás sincsen! A képen látható, és az előbb említett Čazmatrans az egyik legnagyobb ilyen cég, a központjuk Čazma/Csázmában található, ám országos hálózatuk van, és szinte mindenhol vannak járataik, és székhelyeik is. Ez a busz egyébként a rendszáma alapján csázmai, a BJ ugyanis Bjelovar-t (Belovár) jelent, Čazma is abba a járásba tartozik.
Ezután 1-2 villamosos kép után visszatértem a buszvégre, és ott kezdtem el fotózni, ám előbb 2 villamos következik, két másik típus:
|
Tátra KT4, alap villamos Európa ezen felén, Magyarországon is jól ismert típus |
|
Ez pedig egy KONCAR típusú villamos |
Mielőtt egy jó adag busz következne, az előbbi villamosokon már látható, Zágráb helyi tömegközlekedését a ZET látja el, a villamosaik és a buszaik is kékek. Itthon néhány nagyokos megmondó ember "vitézykéknek", vagy "dávidkéknek" nevezi ezt a színt, nyilván Zágrábban is miatta ilyen színűek a járművek, és nyilván itt is fikáznák ezt a színt, ami amúgy a többség szerint a BKV buszainak is jobban áll. Persze az is lehet, hogy sem itt, sem máshol nem zavarja őket ez a szín, csak otthon, mert épp nem nekik tetsző hatalom alatt kentek át ilyenre pár buszt, de ezt persze kikérnék maguknak, viszont most minden rossz nekik, ugye... Na mindegy, túlzottan eltértem a tárgytól, úgyhogy folytatnám is inkább a zágrábi képeim bemutatását, az "Autobuskolodvor Zagreb" bejárati körforgalmánál. :)
Előtte még egy kép az előző kereszteződésből:
|
Czázmáék egyik ÜL MAN-ja, az egyik jellemző típus a cégnél, ex. Postbus |
|
Egy Tourismo, anélkül nem is város egy város! :D Ez amúgy Sisakról (Sziszek) érkezett |
Az előbbi kép apropóján jegyzem meg, de már a varasdi busznál is látható volt, hogy jellemző, főleg a távolsági buszokon, az adott város/térség nevezetességeinek képét a busz oldalára festeni, lesz erre még pár példa. A Mercedes kapcsán pedig meg kell jegyeznem, hogy volt itt egy O303-as is a tárolóban, sajnos elment, amíg várost néztem.
|
Szintén nagyon gyakori típus a Neoplan Transliner, ez itt a krapinai Presečki cég busza |
Itt egész sokat fotóztam, nem is akarok sok egyforma képet feltenni, de jöjjön még pár:
|
Egy MAN Lion's Classic Koprivnica-ból (Kapronca) |
Szintén sok buszával találkoztam a Zágrábhoz közeli samobori székhelyű
Samoborček buszaival, főleg helyközi S315-ös Setra-kat láttam tőlük, de van távolsági S417-esük is, ez a busz pedig nem is a szomszédból, hanem Dubrovnikból érkezett!
|
Ez sem egy rövid járat... |
Mint az látható, leginkább német buszokból áll a cégek flottája, több 3 tengelyes Setrát is láttam, íme egy Zadarból (Zára):
|
Szép a festése is, szép maga a busz is |
A reptérre Travego-k jártak, szintén innen, a buszvég egy külön részéből, íme az egyik:
|
Kifejezetten tetszik a horvát piros-fehér kockás címer, jól néz ki a buszon is :) |
Aztán számomra a nap egy kedvenc busza is megérkezett, egyenesen Makarska-ból:
|
Igen, ez egy nagy King Long! A horvátok is vettek tehát a kínai "csodabuszból", és ráadásul nem is egy rövid járatra... |
Néhány Skyliner-rel is találkoztam, egymás után jött egy már varasdi (olyan fényezés már úgyis volt) és ez a Slavonija Bus-os Neoplan Cityliner:
|
Ez Sibenikből érkezett |
Eszékre (Osijek) a Veoila jár, több buszra számítottam a cégtől, de csak ezt lőttem tőlük:
|
Szexi az a fekete rendszámtábla... |
Több török BMC Probus-szal is találkoztam, sőt, a nap végén Pulából (Pola) Rovinjba (Rovigno) azzal volt szerencsém utazni, amúgy jól mennek, de akárki akármit mond, ez EAG koppintás.
|
Elölről nem tűnik annak, annál sokkal csúnyább busz ez, de... |
|
..."ánuszból" már szembetűnő a hasonlóság, főleg a hátfalat tessék nézni! |
Ezután elindultam várost nézni, ugyanis 4-kor ment csak a buszom, és még mindig csak 1 óra volt. A katedrálist, a Jelacic szobrot és azok környékét néztem meg, az a környék valóban szép, de egyébként nem nagy durranás ez a város, legalábbis Budapesthez képest. De szép kisváros! Azt tudom csak ajánlani azoknak, akik esetleg a horvát tengerparta, vagy arrafelé igyekeznek, hogy nézzék meg Zágrábot, én a nagyját meg tudtam nézni pár óra alatt, a Szávát és a nemzeti színházukat is érdemes még megnézni, nekem arra nem volt időm, de 1 napba bőven belefér, ennyit megér a horvát főváros!:) Az utat gyalog tettem meg, ez oda-vissza a meki útbaejtésével majdnem két órába telt. Útközbe is fotóztam pár villamost, és a katedrálisnál 1-2 buszt lőttem a ZET-től is, nézzük ezeket!
|
A főpályaudvar (Glavni Kolodvor) felé igyekszik ez a horvát villamos, végre egy napsütéses kép! :) |
|
Mintha Budapesten járnánk! Két kék Citaro, a csuklós ráadásul 106-os, ami ugye itthon is Citaro :D |
Egyébként itt épp a katedrális előtti téren járunk, Zágráb talán legszebb helye ez!
|
Innen indul a zöld városnéző vonal is, szexuális O405-össel |
Aztán 3 körülre visszaértem a buszállomásra, pár képet tudtam azonban már csak készíteni, a képeken a háttérben szerintem jól látszik, hogy miért!
|
Újabb Transliner, ez most a CroatiaBustól, Rovinjból érkezett a busz, perverz lett volna ezzel mennem, de sajnos 4-kor nem ez ment :D |
|
Csak, hogy Sü MAN is legyen... :)
A már említett S315-ös a Samoborčektől, lőttem pár ilyet |
És ezzel Zágrábot zárom is, búcsúképnek jöjjön a buszom, amivel Puláig utaztam, Ravna Gora-ban lőttem a képet, pihenő közben:
|
Van egy kis kontraszt az LWS-119-hez képest... |
Zárszóként még megemlíteném, hogy akárcsak helyközi/távolsági ágazatban, úgy helyijáratban is a német, vidéken elsősorban a régi Mercedes és MAN buszok a meghatározóak, 1-2 kivétellel. Mint utas, kellemes benyomásaim vannak a horvát tömegközlekedésről, de azért azt nyugodtan kijelenthetjük, hogy messze el vannak még maradva tőlünk is, nem, hogy Európától. Főleg az utastájékoztatás igen gyatra, de a járműpark is szó-szó, bár, ahogy a képeimen is látható, vannak modern buszok ott is, bőven, de amíg 400 km-re Translinereket (is) küldenek, addig fejlett járműparkról véleményem szerint nem lehet beszélni.
Végezetül a galéria: https://skydrive.live.com/?cid=872902F291B0EFAD&id=872902F291B0EFAD!147#cid=872902F291B0EFAD&id=872902F291B0EFAD!1244
Remélem, sikerült kis ízelítőt adnom Zágrábból, legközelebb valószínűleg Renccámvadász folytatja az erdélyi posztot, aztán a suliidő kezdetének alkalmából várhatóan mindkettőnktől lesznek posztok, addig is köszönöm a figyelmet! :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése