2013. augusztus 31., szombat

Egy kis Zágráb

Tömegközlekedési szemmel, persze, folytatván a címet. Sőt, még mindig a címet elemezve, valóban csak egy kis ízelítőt próbálok adni a horvát főváros közlekedéséből, mindössze néhány órát töltöttem ott, ám annak zömét a buszpályaudvaron és környékén, persze megnéztem a város fő nevezetességeit is, de ez a város méretéből adódóan nem tartott olyan sokáig. :)
Szerdán reggel 6-kor az Orangeways Budapest-Zágráb-Ljubljana járatával indultam útnak, az úticélom pedig Rovinj volt, ahol szüleimhez csatlakoztam a nyaralás utolsó napjaihoz. Hamar megállapítottam, hogy elég rosszul jártam azzal, hogy a szerdai járatot nem a VB, hanem az OW viszi, így sikerült egy olyan busszal utaznom nemzetközi járaton, ami nem rég még Sárbogárdon vonatpótlózott.
LWS-119, beázik, nem állíthatóak az ülései, de "legalább" Alain Delon is ott van az oldalán...
Legalább menni tudott ez is, 11-re Zágrábba is értünk. Először bejártam a tárolót, a buszok nagy része lőhetetlenül állt ott, ám jó vegyes volt a felhozatal:
Ez a tároló kb. 2/3-ada, háttérben a buszpályaudvar épülete látható
Az AP Varazdin (Varasdi Volán tulajdonképpen) Setra S317-ese a Csáktornya-Zágráb járaton
Ezután kicsit körülnéztem a környéken, és ott főleg villamosokat fotóztam, ezúttal ők is szerepet kapnak. Elsősorban a viszonylag modern TMK2200-as típusú villamosokkal találkoztam, ezek annyiban érdekes járművek, hogy a forgóvázuk ugyan német, de nagyrészt horvát gyártású, tehát hazai villamosok, a CroTram konzorcium termékei.
A 2261-es, háttérben a buszállomás épületével
Nem sokkal messzebb megszületett a következő buszos képem is, nem is akármiről, a Cazmatrans egyik TAM típusú kocsijáról:
BJ-173-AF, TAM 331 A 119 VT, nem rossz, na! :D
Itt állnék meg néhány szóra a horvát közlekedési társaságokról szólni. Annyiban hasonlóan működik az ország buszos közlekedése a miénkhez, hogy itt is sok cég, főleg regionális alapokon szerveződve végzi a személyszállítást. Ám szó sincs olyan egységről, mint itthon a Volánoknál, egységes díjszabás sincsen! A képen látható, és az előbb említett Čazmatrans az egyik legnagyobb ilyen cég, a központjuk Čazma/Csázmában található, ám országos hálózatuk van, és szinte mindenhol vannak járataik, és székhelyeik is. Ez a busz egyébként a rendszáma alapján csázmai, a BJ ugyanis Bjelovar-t (Belovár) jelent, Čazma is abba a járásba tartozik.
Ezután 1-2 villamosos kép után visszatértem a buszvégre, és ott kezdtem el fotózni, ám előbb 2 villamos következik, két másik típus:
Tátra KT4, alap villamos Európa ezen felén, Magyarországon is jól ismert típus
Ez pedig egy KONCAR típusú villamos
 Mielőtt egy jó adag busz következne, az előbbi villamosokon már látható, Zágráb helyi tömegközlekedését a ZET látja el, a villamosaik és a buszaik is kékek. Itthon néhány nagyokos megmondó ember "vitézykéknek", vagy "dávidkéknek" nevezi ezt a színt, nyilván Zágrábban is miatta ilyen színűek a járművek, és nyilván itt is fikáznák ezt a színt, ami amúgy a többség szerint a BKV buszainak is jobban áll. Persze az is lehet, hogy sem itt, sem máshol nem zavarja őket ez a szín, csak otthon, mert épp nem nekik tetsző hatalom alatt kentek át ilyenre pár buszt, de ezt persze kikérnék maguknak, viszont most minden rossz nekik, ugye... Na mindegy, túlzottan eltértem a tárgytól, úgyhogy folytatnám is inkább a zágrábi képeim bemutatását, az "Autobuskolodvor Zagreb" bejárati körforgalmánál. :)
Előtte még egy kép az előző kereszteződésből:
Czázmáék egyik ÜL MAN-ja, az egyik jellemző típus a cégnél, ex. Postbus

Egy Tourismo, anélkül nem is város egy város! :D Ez amúgy Sisakról (Sziszek) érkezett
Az előbbi kép apropóján jegyzem meg, de már a varasdi busznál is látható volt, hogy jellemző, főleg a távolsági buszokon, az adott város/térség nevezetességeinek képét a busz oldalára festeni, lesz erre még pár példa. A Mercedes kapcsán pedig meg kell jegyeznem, hogy volt itt egy O303-as is a tárolóban, sajnos elment, amíg várost néztem.
Szintén nagyon gyakori típus a Neoplan Transliner, ez itt a krapinai Presečki cég busza
Itt egész sokat fotóztam, nem is akarok sok egyforma képet feltenni, de jöjjön még pár:
Egy MAN Lion's Classic Koprivnica-ból (Kapronca)
Szintén sok buszával találkoztam a Zágrábhoz közeli samobori székhelyű Samoborček buszaival, főleg helyközi S315-ös Setra-kat láttam tőlük, de van távolsági S417-esük is, ez a busz pedig nem is a szomszédból, hanem Dubrovnikból érkezett!
Ez sem egy rövid járat...
Mint az látható, leginkább német buszokból áll a cégek flottája, több 3 tengelyes Setrát is láttam, íme egy Zadarból (Zára):
Szép a festése is, szép maga a busz is
A reptérre Travego-k jártak, szintén innen, a buszvég egy külön részéből, íme az egyik:
Kifejezetten tetszik a horvát piros-fehér kockás címer, jól néz ki a buszon is :)
Aztán számomra a nap egy kedvenc busza is megérkezett, egyenesen Makarska-ból:
Igen, ez egy nagy King Long! A horvátok is vettek tehát a kínai "csodabuszból", és ráadásul nem is egy rövid járatra...
Néhány Skyliner-rel is találkoztam, egymás után jött egy már varasdi (olyan fényezés már úgyis volt) és ez a Slavonija Bus-os Neoplan Cityliner:
Ez Sibenikből érkezett
Eszékre (Osijek) a Veoila jár, több buszra számítottam a cégtől, de csak ezt lőttem tőlük:
Szexi az a fekete rendszámtábla...
Több török BMC Probus-szal is találkoztam, sőt, a nap végén Pulából (Pola) Rovinjba (Rovigno) azzal volt szerencsém utazni, amúgy jól mennek, de akárki akármit mond, ez EAG koppintás. 
Elölről nem tűnik annak, annál sokkal csúnyább busz ez, de...
..."ánuszból" már szembetűnő a hasonlóság, főleg a hátfalat tessék nézni!
Ezután elindultam várost nézni, ugyanis 4-kor ment csak a buszom, és még mindig csak 1 óra volt. A katedrálist, a Jelacic szobrot és azok környékét néztem meg, az a környék valóban szép, de egyébként nem nagy durranás ez a város, legalábbis Budapesthez képest. De szép kisváros! Azt tudom csak ajánlani azoknak, akik esetleg a horvát tengerparta, vagy arrafelé igyekeznek, hogy nézzék meg Zágrábot, én a nagyját meg tudtam nézni pár óra alatt, a Szávát és a nemzeti színházukat is érdemes még megnézni, nekem arra nem volt időm, de 1 napba bőven belefér, ennyit megér a horvát főváros!:) Az utat gyalog tettem meg, ez oda-vissza a meki útbaejtésével majdnem két órába telt. Útközbe is fotóztam pár villamost, és a katedrálisnál 1-2 buszt lőttem a ZET-től is, nézzük ezeket!
A főpályaudvar (Glavni Kolodvor) felé igyekszik ez a horvát villamos, végre egy napsütéses kép! :)
Mintha Budapesten járnánk! Két kék Citaro, a csuklós ráadásul 106-os, ami ugye itthon is Citaro :D
Egyébként itt épp a katedrális előtti téren járunk, Zágráb talán legszebb helye ez!
Innen indul a zöld városnéző vonal is, szexuális O405-össel
Aztán 3 körülre visszaértem a buszállomásra, pár képet tudtam azonban már csak készíteni, a képeken a háttérben szerintem jól látszik, hogy miért!
Újabb Transliner, ez most a CroatiaBustól, Rovinjból érkezett a busz, perverz lett volna ezzel mennem, de sajnos 4-kor nem ez ment :D
Csak, hogy Sü MAN is legyen... :)
A már említett S315-ös a Samoborčektől, lőttem pár ilyet
És ezzel Zágrábot zárom is, búcsúképnek jöjjön a buszom, amivel Puláig utaztam, Ravna Gora-ban lőttem a képet, pihenő közben:
Van egy kis kontraszt az LWS-119-hez képest...
Zárszóként még megemlíteném, hogy akárcsak helyközi/távolsági ágazatban, úgy helyijáratban is a német, vidéken elsősorban a régi Mercedes és MAN buszok a meghatározóak, 1-2 kivétellel. Mint utas, kellemes benyomásaim vannak a horvát tömegközlekedésről, de azért azt nyugodtan kijelenthetjük, hogy messze el vannak még maradva tőlünk is, nem, hogy Európától. Főleg az utastájékoztatás igen gyatra, de a járműpark is szó-szó, bár, ahogy a képeimen is látható, vannak modern buszok ott is, bőven, de amíg 400 km-re Translinereket (is) küldenek, addig fejlett járműparkról véleményem szerint nem lehet beszélni. 
Végezetül a galéria: https://skydrive.live.com/?cid=872902F291B0EFAD&id=872902F291B0EFAD!147#cid=872902F291B0EFAD&id=872902F291B0EFAD!1244
Remélem, sikerült kis ízelítőt adnom Zágrábból, legközelebb valószínűleg Renccámvadász folytatja az erdélyi posztot, aztán a suliidő kezdetének alkalmából várhatóan mindkettőnktől lesznek posztok, addig is köszönöm a figyelmet! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése