2019. október 1., kedd

Lezárult a KK-korszak

A buszfotós szubkultúrában, sőt, a közlekedés iránt minimálisan is érdeklődő emberek körében már nem jelenthet újdonságot, hogy október 1-jétől az összes Közlekedési Központ egyesült a Volánbusszal. A KK-k így közel öt évig léteztek, a Volánokat pedig öt év alatt egy nagy konszernbe vonták össze.

Nem vagyok olyan pesszimista, mint a fórumokon a legtöbben, szerintem ebből még valami jó is kisülhet, bár tény, hogy Európa ezen részén a központosítás nem mindig jelent jót, szóval éppen optimista sem vagyok, annyit mondok, várjuk ki, mi lesz ebből!

Ami biztos, hogy idén sokat még nem fogunk látni ebből az egészből, legfeljebb pár buszra felkerül a Volánbusz új logója, esetleg eljutunk oda, hogy 2020-ban már nem lesz közforgalmú 250-es az utakon, bár erre már nem mernék fogadni...

A továbbiakban jöjjön egy kis képekkel fűszerezett öncélú statisztikázás!

Kezdjük visszafelé, az utolsó busz, amit KK-sként fotóztam, a KCH-160. Ebben még az is érdekes valamelyest, hogy a busz januárig Veszprém helyi járatain szolgált, majd tartalékként vetették be néha helyköziben egészen őszig, amikor a két veszprémi C80-ast áthelyezték Győrbe, azok helyére pedig két Säffle került.

KCH-160, Balatonfűzfő
A KCH-160 persze még bőven a Balaton Volán színeiben kezdte meg veszprémi pályafutását, így ki kell emelnem az utolsó olyan fotómat is, ami olyan KK-s buszt ábrázol, amit már valamelyik Közlekedési Központ szerzett be. Ehhez sem időben, sem helyben nem kell sokat ugrani: az előző képnél egy héttel korábban, szeptember közepén lőttem az MZR-728-at Balatonarácson. Ez a busz is Veszprém helyi közlekedésében kezdett itthon, majd a V-Busz színre lépését követően átkerült Balatonfüredre.

MZR-728 a balatonfüredi 4-es járaton
A két fenti buszról már jóval korábban is készült fotóm, most nézzük azokat, amik utolsóként lettek meg KK-sként. Nem okozok talán nagy meglepetést azzal, hogy mind az utolsóként lőtt KK-s beszerzésű hiányzóm, mind simán csak az utolsó KK-s hiányzóm az ÉNYKK busza, viszont az egykori Balaton Volán területéről a Kisalföld Volán területére ugrunk!

Természetesen egy Credo volt az utolsó kilőtt hiányzóm az ÉNYKK beszerzései közül, mi más...

MYR-689, Mosonmagyaróvár
Az utolsó kipipált KK-s hiányzóm már sokkal érdekesebb! Azt gondoltam, a HSW-673 lesz az, amit a fenti Credóval szinte egyszerre fotóztam, de nem. Valamiért azt hittem, hogy a GZF-213 nekem már rég megvolt, ezzel szemben ennek a túrának a záró akkordjaként sikerült lefotóznom Győrben.

GZF-213, Győr, autóbusz-állomás

Az előző "nagy összevonás" nem érintette a Volánbuszt, ez viszont ugye vastagon. Mostantól minden helyközi, távolsági közforgalmú buszt egy új Volánbusz mappába fogok rendezni, így érdemes arra is kitérni, mik voltak az utolsó fotóim a "régi" Volánbusztól.

Az utolsó hiányzóm és az utolsó "kis" VB-s fotóm is a Vörösvári úton született meg, néhány nap eltéréssel.

Sokáig elkerültem, végül csak meglett: PRW-211, Flórián tér

RDB-594 a Bécsi út/Vörösvári út megállóban. Ez az utolsó fotóm az összevonás előtti Volánbusz buszairól

A közelmúltat érintő statisztikázást ezzel le is tudtam, viszont ha már az utolsókat megemlítettem, akkor helyet kell kapnia az elsőknek is!

A Volánok Közlekedési Központokká olvasztása utáni első napon, 2015. január 1-jén lőttem az első fotómat KK-s buszról, igaz, a legtöbb helyen 2016-ig semmi változást nem lehetett észrevenni.

KMG-555, Kecskéd
Ez a Credo persze még a Vértes Volán kötelékében is megvolt, és egészen tavaszig kellett várni arra, hogy megszülessen az első olyan buszt ábrázoló fotóm, ami már csak KK-sként lett meg.

MXU-922, Népliget
Ekkoriban esett vissza a lelkesedésem e hobbi iránt, így nem meglepő, hogy csak nyáron fotóztam az első olyan buszt, amit már valamelyik Közlekedési Központ szerzett be. Bár –a jelennel ellentétben– akkoriban még bőven nem a Balaton környékén fotóztam a legtöbbet vidéken, ironikus módon ott sikerült kilőnöm az első KK által beszerzett kocsit.

NAU-611, Balatonakarattya
Zárásként még elfér itt három fotó a "régmúltból", 2014 decemberéből. Igen, a Volán-korszak utolsó napjairól van szó. Az utolsó busz, amit a Volán-korszakban fotóztam, egy ráncajtós Ikarus 280-as, ami méltó zárása volt ennek az időszaknak, még ha "csak" 7-8 évet is fotóztam benne. Az utolsó kép egyébként az utolsó napon készült, 2014 Szilveszterén.

CLU-747, Tatabánya, autóbusz-állomás
Az utolsó hiányzómat is itt lőttem pár nappal ezt megelőzően, így legalább a Vértes Volán listámat 100 százalékkal zárhattam le. érdekesség, hogy míg az MZN-719 forgalomba állt a Volánnál, addig az ajkai MZN-716 már KK-s beszerzésnek számít és csak 2015-ben került utcára.

MZN-719, Tatabánya (csak kellett erre is egy kis árnyék)

A poszt zárása az utolsó olyan Ikarus lesz, ami volánosként lett meg. Ez is 2014 decembere, de még az ünnepek előtt, ráadásul egy olyan környéken, ahol nagyon ritkán járok.

BOS-792, Békéscsaba, autóbusz-állomás
Egyébként a legtöbb buszt az ÉNYKK-tól fotóztam ebben a közel öt évben, ami a cég méretét tekintve nem olyan meglepő, ahogy az sem, hogy az ÉMKK a második ezen a listán. Sőt, ha azt nézem, hogy melyik KK-tól lőttem a legtöbb hiányzót, akkor az ÉMKK az első, kettővel több olyan buszt lőttem tőlük, ami a KK-korszak előtt nem volt meg. A legkevesebb buszt a DAKK-tól fotóztam, míg a legkevesebb hiányzót a KNYKK-tól, ám ez utóbbi főleg annak köszönhető, hogy eleve a legkisebb Közlekedési Központról van szó, ráadásul a két oda bekerült Volántól elég sok busz megvolt az összevonás idején.

A fotózást nem hagyom abba most sem, de az biztos, hogy egy újabb vörös vonalon vagyunk túl ebben a hobbiban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése